کد مطلب:119086 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:288

علی در روایات











در مطالب گذشته با چهره ی درخشان علی علیه السلام و عظمت شان آن حضرت از دیدگاه قرآن كریم تا حدی آشنا شدیم. اكنون در این قسمت به یاری خداوند سبحان نگاهی كوتاه به، سیمای نورانی علی علیه السلام و منزلت والای آن بزرگوار از دیدگاه روایات داریم.

1- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی انت ولی الناس بعدی فمن اطاعك فقد اطاعنی و من عصاك فقد عصانی:[1].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یا علی! تو بعد از من ولی و رهبر مردمی، هر كس تو را پیروی كند از من اطاعت كرده و هر كه نافرمانی تو كند، از من نافرمانی كرده است.

2- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ولایه علی بن ابیطالب، ولایه الله و حبه عباده الله و اتباعه فریضه الله و اولیائه، اولیاء الله و اعدائه اعداء الله و حربه حرب الله و سلمه سلم الله عزوجل:[2].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ولایت علی بن ابیطالب ولایت خدا است و دوستی او عبادت خدا است و پیروی از او واجب از طرف خدا و اولیا و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدا و جنگ با او جنگ با خدا و صلح و آشتی با او صلح و آشتی با خدای عزوجل است.

3- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی اذا كان یوم القیامه، اقعد انا و انت و جبرئیل علی الصراط و لم یحز احد الا من كان معه كتاب فیه براه بولایتك:[3].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای علی! وقتی روز قیامت شود من و تو و جبرئیل بر سر پل صراط بنشینیم و هیچ كس (از آن) نگذرد مگر كه برگ امان ولایت تو با او باشد.

4- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی انت اخی و وزیری و صاحب لوائی فی الدنیا و

[صفحه 40]

الاخرت و انت صاحب حوضی، من احبك احبنی و من ابغضك ابغضنی:[4].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یا علی تو برادر و وزیر و پرچمدار من در دنیا و آخرت و صاحب حوض من هستی. هر كس تو را دوست داشت، مرا دوست دارد و هر كه با تو دشمنی كرد، دشمن من است.

5- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی لا یحبك الا من طابت ولادته و لایبغضك الا من خبثت ولادته و لا یوالیك الا مومن و لا یعادیك الا كافر:[5].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای علی! دوست نمی دارد تو را مگر كسی كه حلال زاده باشد و دشمن نمی دارد تو را جز كسی كه حرام زاده باشد و تو را جز مومن دوست نداشته و جز كافر دشمن نمی دارد.

[صفحه 41]


صفحه 40، 41.








    1. امالی شیخ مفید، ص 113،نقل از آثار الصادقین، ص 186.
    2. بحار، ج 40، نقل از منبع قبل.
    3. بحار، ج 23، ص 101، نقل از منبع قبل.
    4. بحار، ج 8، ص 19، نقل از آثار الصادقین، ج 1، ص 214.
    5. بحار، ج 23، ص 300، نقل از آثار الصادقین، ج 1، ص 259.